ISSN 1337-6179          dnes je štvrtok 8. decembra 2022, meniny má Marína , zajtra Izabela 
Lunárny kalendár na dnes
Lunárny kalendár na dnes
Lunárny kalendár na dnes
Lunárny kalendár na dnes
Lunárny kalendár na dnes
Lunárny kalendár na dnes
Znamenie:
Blíženci
Fáza Mesiaca:
spln
Časť rastliny:
kvet
Živel:
vzduch
Výživa:
tuky
Sila Mesiaca:
neutrálna
Magazín - článok
článok bol uverejnený: 5.9.2007

ACH, TÁ MIGRÉNA!

Útecha, že ňou trpeli i takí géniovia ako Sigmund Freud, G.B. Shaw či F. Chopin, trpiacim moc nepomôže. Najmä ak sú bolesti neznesiteľné a nič na ich utíšenie nezaberá. Alebo predsa len existuje zaručený recept či liek, ktorý si s migrénou hravo poradí?

Migrénou trpí každý ôsmy človek na svete. Charakterizuje ju neznesiteľná prudká bolesť, ktorá dokáže pacienta natoľko vyčerpať, až je jeho organizmus celkom oslabený. Priemerný záchvat trvá až 22 hodín. U žien sa pritom vyskytuje 2,5 krát častejšie. Vedci zistili úzku súvislosť medzi ženskými pohlavnými hormónmi a migrénou, v súčasnosti však ešte nevedia presne definovať vplyv týchto zmien.

SKRAT V MOZGU
V porovnaní s bežnými bolesťami je migréna zložitým neurologickým ochorením, ktorého príčina spočíva v poruche spracovania vonkajších impulzov v mozgu. Mozog migrenikov je ustavične akoby pod „vysokým napätím“. Migréna je v istom zmysle skratom v mozgu - nevytriedené impulzy zaplavujú mozog a táto porucha aktivizuje centrum bolesti. Cievy v mozgu sa zapália a stávajú sa citlivými na bolesť. Každý úder pulzu dopadá na vnútorné steny ciev ako ťažký buchar a spôsobuje veľké bolesti. Približne 10 až 20% postihnutých udáva určité varovné signály, tzv. auru, ktorá naznačuje blížiaci sa migrenózny záchvat. Najčastejšie sú poruchy videnia, čiastočné paralyzovanie, či poruchy reči. Sprievodnými znakmi sú aj nevoľnosť, zvracanie, intenzívna citlivosť na hluk a svetlo.

KLASICKÁ LIEČBA
Neraz pacient v návale bolesti užije nadmerné množstvo analgetík. Bez lekárskeho dohľadu si však môže vážne poškodiť organizmus.“ Predtým, ako sa začne s liečbou migrény však lekári musia mať úplnú istotu, že daná bolesť hlavy migrénou skutočne je. Diagnózu musí stanoviť lekár - neurológ, ktorý vylúči iné príčiny. Až potom prichádza narad samotná liečba. Delí sa na akútnu a preventívnu. Akútna liečba sa pritom odporúča pacientom, ktorí mávajú mesačne menej ako štyri záchvaty. Donedávna boli záchvaty migrény liečené vysokými dávkami analgetík či nesteroidných antireumatík. Mali však iba dočasný účinok. Novou a najúčinnejšou skupinou liekov sú tzv. 5-HT Agonisty, ktoré poskytujú okamžitú úľavu pri všetkých typoch migrenóznych záchvatov v ktorejkoľvek fáze.

FAKTORY VYVOLÁVAJÚCE MIGRÉNU

• únava, nedostatok spánku, príliš veľa spánku
• chemické zložky v potrave, napr. v syre, červenom víne, citrusových plodoch, v čokoláde
• nepravidelné stravovanie
• hormonálne zmeny ako tehotenstvo, menštruácia, užívanie hormonálnej antikoncepcie, menopauza
• počasie - vlhké, zamračené alebo veterné dni
• vzostup tlaku - pri náhlom zlepšení počasia
• stres, alebo častejšie relaxácia po strese

Ak zistíte, že niektorý z faktorov sa u vás vyskytuje viackrát pred záchvatom migrény, obmedzte, pokiaľ je to možné, čo najviac a vyhýbajte sa danému spúšťaču.

POMÔŽTE SI SAMI
Vyhnúť sa nepríjemnému migrenóznemu záchvatu môžete aj sami, ak sa budete držať nasledovných zásad vypracovaných nemeckými lekármi:
1. Začnite si viesť záznamy o záchvatoch. Na základe nich môžete vylúčiť bezprostredné príčiny bolesti.
2. Dbajte na pravidelné striedanie bdelosti a spánku. Prispeje to k stabilizácii vašej nervovej sústavy.
3. Stravujte sa pravidelne a v rovnakom čase.
4. Pravidelne športujte. Aktívny pohyb pomáha odbúrať stres.
5. Žite podľa pravidelného denného režimu. Vyhnete sa tým stresu.
6. Naučte sa povedať nie. Nenechajte si vnútiť veci, ktoré sa vám protivia.
7. Vo voľnom čase cvičte jogu alebo sa venujte autogénnemu tréningu.
8. Pravidelné pauzy zvyšujú pracovný výkon a znižujú riziko migrény.
9. Vytyčujte si reálne ciele. Nesplniteľné sny zbytočne zaťažujú psychiku a vyvolávajú stres.
10. Každý týždeň si vyhraďte jeden deň, ktorý budete mať iba pre seba a svoje záujmy. Naplánujte si program s dostatočným časovým predstihom, aby ste mohli žiť v radostnom očakávaní príjemných chvíľ.

DL




Zaradený v rubrike: Zdravie (všetky články v rubrike)
Článok bol prečítaný: 7735 krát

Fotogaléria ku článku

Zobraziť detail obrázku...
Foto: archív redakcie

Súvisiace informácie

Ponúkate službu alebo produkt súvisiace s článkom? Toto je miesto pre Vašu reklamu. Neváhajte a zviditeľnite svoje podnikanie! Pridajte SEM svoj odkaz vo forme textu alebo obrázku, alebo s kontaktnými údajmi o Vás.
Ak chcete pridať Vašu reklamu pod tento článok, napíšte nám na náš email: redakcia@magazinluna.sk



predplatitelia





Copyright (C) 2007 - 2022 Magazín LUNA, s.r.o., ISSN 1337-6179
(verzia aplikácie 4.14)