Praktické používanie Zákona o konkurze a reštrukturalizácii (ZKR) v reálnom živote
ISSN 1337-6179          dnes je štvrtok 23. novembra 2017, meniny má Klement , zajtra Emília 
Lunárny kalendár na dnes
Lunárny kalendár na dnes
Lunárny kalendár na dnes
Lunárny kalendár na dnes
Lunárny kalendár na dnes
Lunárny kalendár na dnes
Znamenie:
Kozorožec
Fáza Mesiaca:
1. fáza
Časť rastliny:
koreň
Živel:
zem
Výživa:
soľ
Sila Mesiaca:
vzostupná
Magazín - článok
článok bol uverejnený: 1.7.2008

PITNÝ REŽIM V HORÚČAVÁCH

Voda je pre život človeka bezpodmienečne nevyhnutná. Bez vody človek vysychá ako strom. Práve preto je veľmi dôležité v letných horúčavách predísť nebezpečnej dehydratácii vhodným pitným režimom

ČO SA ROBÍ V NAŠOM TELE PRI NEDOSTATKU TEKUTÍN?
1. Zhustne krv, čím sa zhorší prekrvenie orgánov a tiež ich okysličenie. Cítime sa malátni, nesústredení, klesá celková výkonnosť.
2. Naše obličky sú preťažené, nakoľko vylučujú priveľmi koncentrovaný moč. Tým sa zvyšuje riziko tvorby močových kameňov a zápalu močových ciest. Pri veľkej dehydratácii organizmu môže dôjsť aj k zlyhaniu funkcie obličiek.
3. Sliznice dýchacích ciest sú vysušené a tým náchylnejšie na ochorenia.
4. Pri namáhavej práci alebo vytrvalostnom športe môže nedostatok tekutín spôsobiť zlyhanie termoregulácie.
5. Veľké straty tekutín v priebehu niekoľkých hodín môžu spôsobiť poškodenie organizmu, až smrť. Nebezpečenstvo vzniká najmä pri vzájomnej kombinácii veľkých horúčav a pri zvýšenom pohybe, namáhavej práci, alebo pri chorobách s teplotou. Ohrození sú najmä starí ľudia a deti.
6. Pri nedostatku tekutín sa zvyšuje koncentrácia rozličných toxínov a odpadových látok v tele.

VIETE ŽE...
Voda slúži na prenos živín aj odpadových látok, funguje ako rozpúšťadlo, roznáša teplo, udržuje stálu teplotu. Organizmus dospelého človeka tvorí z 50 až 60 percent práve táto tekutina. Ľudský organizmus v normálnych podmienkach prijme v priemere 1,5 až 2,5 litrov tekutín z nápojov a potravín. Bez prísunu tekutín by v priebehu pár dní úplne skolaboval, pretože voda je potrebná pre našu látkovú výmenu a správne fungovanie všetkých orgánov. Navyše nás pri prehriatí organizmu ochladzuje?

PRÍZNAKY DEHYDRATÁCIE

  • Únava, malátnosť, spavosť
  • Porucha koordinácie chôdze a pohybov
  • Suchosť a nepružnosť pokožky, suchosť slizníc
  • Zrýchlenie pulzu
  • Zníženie krvného tlaku

KOĽKO VODY TREBA DENNE VYPIŤ?
Ak neviete, koľko tekutín vaše telo potrebuje, skúste sa riadiť podľa vlastného moču. Jeho vzhľad a množstvo vám veľa napovie. Farba má byť svetlá a množstvo nie menej ako liter. Pri bežnom dennom režime vylúčime približne dva až tri litre vody. Tie musíme doplniť. Viac ako polovicu prijímame spolu so stravou. Ostatok musíme doplniť tekutinami. Je to približne 1,5 až 2 litre vody, v horúčavách by toto množstvo malo dosiahnuť, ba i prekročiť 3 litre. Nadbytok vody nemôže organizmu uškodiť. Čím menej jeme, tým viac musíme piť, to by si mali uvedomiť najmä ženy držiace diéty!

VHODNÉ NÁPOJE V HORÚČAVÁCH:

  • Ak sa priveľmi potíte, pite najmä minerálky obsahujúce soli a magnézium. Najideálnejšie sú tzv. tiché – bez oxidu uhličitého, ktorý najmä v horúčavách priveľmi zaťažuje srdce a krvný obeh.
  • Pri vyčerpaní a únave z tepla skúste piť tekutiny obsahujúce sodík a hydrouhličitany, ktoré sú dobré i pri horúčkach, prehriatí organizmu a tiež po „opici“.
  • Vynikajúcim pomocníkom na zvládnutie horúčavy je UME OCOT, ktorý dostať kúpiť v predajniach biopotravín. Znižuje vyčerpanosť tela, odstraňuje napríklad aj bolesti hlavy, dopĺňa organizmus potrebnou dávkou minerálov a solí v prirodzenom pomere, upravuje pH organizmu a pomáha odolávať telu vysokým horúčavám. Pije sa zriedený s vlažnou vodou.
  • Nápoje s obsahom koloidných minerálov. Sú pre ľudský organizmus najvstrebateľnejšie a najvyužiteľnejšie, v horúčavách chránia telo pred dehydratáciou a fyzickým vyčerpaním.
  • re deti sú v lete vhodné tiež minerálky so zníženým obsahom oxidu uhličitého a bylinkové a ovocné čaje. Malé deti nevedia dať svoj smäd jednoznačne najavo - preto im podávajte nápoje v pravidelných intervaloch, aj keď nie sú smädné.
  • Ak telu výrazne chýbajú tekutiny, lekári odporúčajú obmedziť príjem stravy. Tráviace procesy zhoršujú dehydratáciu.

VYHÝBAJTE SA:

Sladeným nápojom a malinovkám. Vysoká koncentrácia cukru (už 10g na 100ml) spomaľuje vstrebávanie prijatej tekutiny zo žalúdka a môže dokonca dôjsť k nasatiu tekutiny z krvi do žalúdka, tá sa potom dostane do čreva a môže spôsobiť hnačku. V konečnom dôsledku tak paradoxne prichádzame o ďalšie tekutiny

Pitiu nápojov prifarbovaných a chemicky konzervovaných.Príjem chemických prísad v takýchto nápojoch zaťaží najmä našu pečeň a tiež obličky. V extrémnych prípadoch môže dôjsť až k opačnému efektu – miesto využitia tekutín k nášmu dobru, telo začne v dôsledku toxického preťaženia obličiek, nezdravo vodu zadržiavať v tkanivách.

Požívania alkoholu a kávy! Alkohol, najmä neriedený okrem toxického zaťaženia, dehydruje organizmus. Platí to však aj pre pivo, ktorým si veľa ľudí v lete zvykne hasiť smäd až nadmieru...Káva je močopudná a pri nedostatku tekutín tiež zaťažuje obličky.

Pitiu iba čistej vody a čajov. Rovnováha vody v našom tele je úzko spojená s minerálnymi látkami. Pri nedostatku tekutín môže ich rýchly príjem bez minerálov spôsobiť intoxikáciu - otravu vodou prejavujúcu sa nevoľnosťou, vracaním, šokom a pod. Organizmus musí s tekutinami prijať aj zodpovedajúcu dávku minerálov!

Veľmi chladeným nápojom. Tekutiny majú mať približne rovnakú teplotu ako naše telo. Nemyslite si, že čím chladnejší nápoj v letných horúčavách, tým lepšie. Omyl – veľmi chladené nápoje nám vedia poriadne rozhádzať termoreguláciu a spôsobia vlastne nášmu telu teplotný šok, s ktorým sa musí oproti vonkajšej teplote znova vysporadúvať. Vhodnejšie sú nie príliš studené alebo vlažné minerálky či čaje. Skúste si dať napríklad teplý (nie však horúci) bylinkový či ovocný čaj – uvidíte, že vaše telo bude oveľa lepšie odolávať vonkajšej vysokej vysokej teplote....



autor článku: Daniela Kellerová (vizitka autora)


Zaradený v rubrike: Zdravie (všetky články v rubrike)
Článok bol prečítaný: 6954 krát

Fotogaléria ku článku

Zobraziť detail obrázku...
Foto: archív redakcie

Súvisiace informácie

Ponúkate službu alebo produkt súvisiace s článkom? Toto je miesto pre Vašu reklamu. Neváhajte a zviditeľnite svoje podnikanie! Pridajte SEM svoj odkaz vo forme textu alebo obrázku, alebo s kontaktnými údajmi o Vás.
Ak chcete pridať Vašu reklamu pod tento článok, napíšte nám na náš email: redakcia@magazinluna.sk



predplatitelia





Copyright (C) 2007 - 2017 Magazín LUNA, s.r.o., ISSN 1337-6179, web solution and visual design (C) 2007 SYNAPSYS, s.r.o.
(verzia aplikácie 4.14)