ISSN 1337-6179          dnes je streda 21. augusta 2019, meniny má Jana , zajtra Tichomír 
Lunárny kalendár na dnes
Lunárny kalendár na dnes
Lunárny kalendár na dnes
Lunárny kalendár na dnes
Lunárny kalendár na dnes
Lunárny kalendár na dnes
Znamenie:
Baran
Fáza Mesiaca:
3. fáza
Časť rastliny:
plod
Živel:
oheň
Výživa:
bielkoviny/plod
Sila Mesiaca:
vzostupná
Magazín - článok
článok bol uverejnený: 13.6.2007

ŠESTNÁSŤ DÔVODOV, PREČO JESŤ RYŽU

Popri pšenici a raže je ryža najdôležitejšou obilninou, ktorá poskytuje potravu skoro polovici sveta. Najhodnotnejšia je pritom ryža prírodná hnedá (natural). Viete však aký veľký výživový rozdiel je medzi bielou ryžou a ryžou natural?

Lúpaná biela ryža je zbavená povrchových vrstiev obsahujúcich minerály a najmä vitamíny skupiny B.

V zrne bielej ryže je veľký obsah sacharidov a malé množstvo bielkovín. Tzv. Parboiled ryža má uchovaných asi 80 % cenných živín. Preto sú tu dôvody, prečo je ryža – najmä naturálna hnedá, toľko cenená:

1. Ryža je ľahko stráviteľná, nepôsobí plynatosť a je preto vhodná pre výživu detí, starých ľudí a pre ľudí so žalúdočnou, žlčníkovou či pooperačnou diétou.

2. Ryža neobsahuje cholesterol.

3. Ryža neobsahuje lepok (glutén) a preto je vhodnou potravinou pre ľudí s alergiou na lepok či celiakiou.

4. Hrnček uvarenej ryže obsahuje iba 150 kalórií.

5. Vďaka obsahu minerálnych látok a vitamínov je hnedá ryža ideálna potravina pre zdravé vlasy, nechty, pokožku a kosti.

6. Ryža je bohatá na slizotvorné substancie, čo má význam pre liečbu zažívacích problémoví a črevných ochorení.

7. "Ryžový sliz" pomáha zmierniť hnačky, riedke stolice. Pre tento účel je vhodné uvariť 25 g ryže v 1 litri vody.

8. Konzumovanie ryže zlepšuje stav kože pri lupienke.

9. Ryža obsahuje 8 esenciálnych aminokyselín. Pokiaľ uvaríme ryžu so strukovinami (napr. šošovicou, hrachom či sójou), získame plnohodnotný zdroj bielkovín.

10. Ryža podporuje vylučovanie vody a splodín metabolizmu prostredníctvom obličiek.

11. Škrob v bielej i hnedej ryži sa trávi a absorbuje pomaly a pritom neustále uvoľňuje do krvi glukózu, čo pomáha kontrolovať hladinu krvného cukru. To je výhodné u ľudí trpiacich cukrovkou či hypoglykémiou (zníženou hladinou krvného cukru).

12. Ryža pomáha znižovať riziko rakoviny hrubého čreva, prsníkov a prostaty.

13. Konzumácia ryže znižuje krvný tlak.

14. Vývar z ryže pomáha pri vysokých teplotách a zápaloch.

15. Pôsobí preventívne i liečebne proti obličkovým kameňom kalciového typu.

16. Podľa makrobiotiky patrí hnedá ryža medzi energeticky vyrovnané potraviny, a preto nie je ani extrémne sťahujúca, ani rozťahujúca.

Zdroj: doktorka.cz




Zaradený v rubrike: Zdravá výživa (všetky články v rubrike)
Článok bol prečítaný: 17311 krát

Fotogaléria ku článku

Zobraziť detail obrázku...
Foto: archív redakcie

Súvisiace informácie

Ponúkate službu alebo produkt súvisiace s článkom? Toto je miesto pre Vašu reklamu. Neváhajte a zviditeľnite svoje podnikanie! Pridajte SEM svoj odkaz vo forme textu alebo obrázku, alebo s kontaktnými údajmi o Vás.
Ak chcete pridať Vašu reklamu pod tento článok, napíšte nám na náš email: redakcia@magazinluna.sk



predplatitelia





Copyright (C) 2007 - 2019 Magazín LUNA, s.r.o., ISSN 1337-6179, web solution and visual design (C) 2007 SYNAPSYS, s.r.o.
(verzia aplikácie 4.14)